w ogóle to nie wiem dlaczego to moje Katedra ale ok ... chyba jestem zbyt wielkim cynikiem i nie cierpię bałwochwalstwa ...
Kazda tematyka rządzi sie zasadami :
pejzaż, marynistyka, martwa natura , portret
ja nie widzę w tym temacie jakichś sztampowych rozwiązań , nie chce wciskać wam kitu , czy proponować rozwiązań które znają każdy , więc powiem od siebie to czego nie ma w książkach ...
nie ważna jest tematyka jeśli obraz ma posiadać treść kompozycja ma ją eksponować ... w jaki sposób ? można by powiedzieć że stosunek horyzontu 3:1 dla ziemi , ale znam i widuje rozwiązania zupełnie inne które są równie dobre jak nie lepsze , głupotą moim zdaniem jest wymienianie poprawnych kompozycji bo po co kogoś trzymać w ograniczeniach , wiec wymienię Te których warto unikać
- na pewno centralna kompozycja jest banalnym najoczywistszym trendem którego się unika , obraz to nie baner to nie grafika której treść ma przeciągać uwagę , dobre malarstwo to malarstwo które przez środki wyrazu ,elementy kompozycyjne każe Ci iść wgłąb jego wewnętrznej historii ... Warto na pewno poczytać Ingardena jeśli ktoś jest zainteresowany tym jak wygląda indywidualny odbiór obrazu czy jakie są estetyczne sposoby jego czytania.
- kompozycja symetryczna , to totalne dno , obraz ma być zróżnicowany artysta ma pokazać swoje umiejętności w różnorodnego przedstawiania i opisywania środkami wyrazu elementów kompozycyjnych
- poza tym kompozycja wypada aby była w miarę wyważona czyli nie w jednym rogu wszystko na kupie a w trzech innych cisza , na początek warto podzielić sobie obraz na 4 prostokąty , i planować każdy po kolei tak aby kompozycyjnie osobno ale i w całości stanowił ciekawe rozwiązania kompozycyjne
- poza tym ja wyznaje chyba dowolność
-kompozycje abstrakcyjne to też pewien rodzaj budowania kontrastami formalnymi , czyli nie tak że chlupniemy sobie farbą i cieszymy miche , tylko jeśli są jakieś środki formalne ekspresyjne to wypadało by je zderzyć z jakimiś czystymi syntetycznymi pobawić się jakościami formalnymi .
jak rozplanować na płótnie ?
jak rozplanować powiedziałem nieco wyżej dzielimy obraz na 4 takie same cześć każdą z nich komponuje w zgodzie z resztą jednak każda ma być też osobną ciekawą w miarę stabilną kompozycją , to na początku na pewno pomoże
gdzie ma być horyzont ?
gdzie podmiot?
jaka ma być linia obrazu?
średnio rozumiem , na pewno horyzontem nie dzielimy obrazu na pół , chociażby po to by uniknąć wspomnianej symetrii ,
dalej treść tam gdzie jej miejsce nie ma jednoznacznego miejsca , na pewno nie w środku jw.
linia obrazu ma być interesująca
a tak na prawde nie wiem co to jest linia obrazu także nie odpowiem na to pytanie