JAK ROZPLANOWAĆ OBRAZ

TEMATY - PYTANIA do INFRAWIZJERA

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 1 gość

Postprzez Magdalena Sciezynska Wt, 22 marca 2011, 00:10

Kazda tematyka rządzi sie zasadami :
pejzaż, marynistyka, martwa natura , portret
jak rozplanować na płótnie ?
gdzie ma być horyzont ?
gdzie podmiot?
jaka ma być linia obrazu?




może , sa to infantylne pytania , ale dla początkujacych amatorów , to podstawowy problem
Avatar użytkownika
Magdalena Sciezynska
.
...
1.
2.
1..

.
...
1.
2.
1..
 
Posty: 5051
Dołączył(a): So, 24 października 2009, 23:51

Postprzez infrawizjer Wt, 22 marca 2011, 17:20

w ogóle to nie wiem dlaczego to moje Katedra ale ok ... chyba jestem zbyt wielkim cynikiem i nie cierpię bałwochwalstwa ...

Kazda tematyka rządzi sie zasadami :
pejzaż, marynistyka, martwa natura , portret
ja nie widzę w tym temacie jakichś sztampowych rozwiązań , nie chce wciskać wam kitu , czy proponować rozwiązań które znają każdy , więc powiem od siebie to czego nie ma w książkach ...

nie ważna jest tematyka jeśli obraz ma posiadać treść kompozycja ma ją eksponować ... w jaki sposób ? można by powiedzieć że stosunek horyzontu 3:1 dla ziemi , ale znam i widuje rozwiązania zupełnie inne które są równie dobre jak nie lepsze , głupotą moim zdaniem jest wymienianie poprawnych kompozycji bo po co kogoś trzymać w ograniczeniach , wiec wymienię Te których warto unikać

- na pewno centralna kompozycja jest banalnym najoczywistszym trendem którego się unika , obraz to nie baner to nie grafika której treść ma przeciągać uwagę , dobre malarstwo to malarstwo które przez środki wyrazu ,elementy kompozycyjne każe Ci iść wgłąb jego wewnętrznej historii ... Warto na pewno poczytać Ingardena jeśli ktoś jest zainteresowany tym jak wygląda indywidualny odbiór obrazu czy jakie są estetyczne sposoby jego czytania.
- kompozycja symetryczna , to totalne dno , obraz ma być zróżnicowany artysta ma pokazać swoje umiejętności w różnorodnego przedstawiania i opisywania środkami wyrazu elementów kompozycyjnych
- poza tym kompozycja wypada aby była w miarę wyważona czyli nie w jednym rogu wszystko na kupie a w trzech innych cisza , na początek warto podzielić sobie obraz na 4 prostokąty , i planować każdy po kolei tak aby kompozycyjnie osobno ale i w całości stanowił ciekawe rozwiązania kompozycyjne
- poza tym ja wyznaje chyba dowolność
-kompozycje abstrakcyjne to też pewien rodzaj budowania kontrastami formalnymi , czyli nie tak że chlupniemy sobie farbą i cieszymy miche , tylko jeśli są jakieś środki formalne ekspresyjne to wypadało by je zderzyć z jakimiś czystymi syntetycznymi pobawić się jakościami formalnymi .

jak rozplanować na płótnie ?

jak rozplanować powiedziałem nieco wyżej dzielimy obraz na 4 takie same cześć każdą z nich komponuje w zgodzie z resztą jednak każda ma być też osobną ciekawą w miarę stabilną kompozycją , to na początku na pewno pomoże

gdzie ma być horyzont ?
gdzie podmiot?
jaka ma być linia obrazu?


średnio rozumiem , na pewno horyzontem nie dzielimy obrazu na pół , chociażby po to by uniknąć wspomnianej symetrii ,
dalej treść tam gdzie jej miejsce nie ma jednoznacznego miejsca , na pewno nie w środku jw.
linia obrazu ma być interesująca :P a tak na prawde nie wiem co to jest linia obrazu także nie odpowiem na to pytanie :)
infrawizjer
 
Posty: 124
Dołączył(a): Pt, 25 lutego 2011, 14:17

Postprzez Magdalena Sciezynska Wt, 22 marca 2011, 21:30

osoby, które sa początkujące zadają "początkujące " pytania i nie ma sie co dziwić, bo nie maja wiedzy teoretycznej
np. słowo LINIA nie miała być , zabrakło słowa - SYMETRIA ( i tu własnie widać braku wiedzy)
tu właśnie jest pies pogrzebany, że samemu z książek, amator sie nie nauczy... a moze nauczy?
moim zdaniem , nie, bo nie bedzie do końca rozumiał o co biega , dlatego myśle, że warto im pomóc
Avatar użytkownika
Magdalena Sciezynska
.
...
1.
2.
1..

.
...
1.
2.
1..
 
Posty: 5051
Dołączył(a): So, 24 października 2009, 23:51

Postprzez infrawizjer Wt, 22 marca 2011, 22:11

linia to linia , nie ma nic wspólnego dla mnie z symetrią czy dzielną kompozycji ... nie warto utrudniać sobie malarstwa pojęciami które nic nie wnoszą , są podstawy jak kompozycja, gama, kreska , plama ,faktura światło cień , kontrasty barwne walorowe , monochromatyzm , nic więcej nie trzeba wiedzieć by zbudować dobry obraz
infrawizjer
 
Posty: 124
Dołączył(a): Pt, 25 lutego 2011, 14:17

Postprzez Magdalena Sciezynska Śr, 23 marca 2011, 02:38

własnie, a " młodzi" tego nie wiedza i to jest to czego im trzeba
Avatar użytkownika
Magdalena Sciezynska
.
...
1.
2.
1..

.
...
1.
2.
1..
 
Posty: 5051
Dołączył(a): So, 24 października 2009, 23:51

Postprzez infrawizjer Śr, 23 marca 2011, 11:01

można do tego wszystkiego dodać relatywizm barwny ,perspektywę i dominantę , ...hmm... ale wiesz co Magda wydaj mi się że nie ma zapotrzebowania na wyjaśnianie takich pojęć , są one na każdej stronie o malarstwie na Wikipedii znajdziesz tego mnóstwo , a nie sądzę by było jakiekolwiek zainteresowanie moją opinią w tym temacie . Choc pewnie odbiega ona od tego co gdzieś tam można poczytać .
infrawizjer
 
Posty: 124
Dołączył(a): Pt, 25 lutego 2011, 14:17

Postprzez jola Śr, 23 marca 2011, 11:37

Wiesz infrawizjer ja myślę że każdy z użytkowników tego forum chętnie sobie poczyta przekaz podany własnymi słowami i może czegoś nowego się nauczy jeśli chodzi o dobrą kompozycję obrazu. Ja przeczytałam twój wykład z zainteresowaniem
jola
...
2..
2.
2...

...
2..
2.
2...
 
Posty: 1947
Dołączył(a): N, 12 września 2010, 22:15

Postprzez Jagoda Śr, 23 marca 2011, 11:50

infrawizjer napisał(a): nie sądzę by było jakiekolwiek zainteresowanie moją opinią w tym temacie .

Mylisz się....bardzo dokładnie czytam Twoje wypowiedzi, tak jak wykłady Jawy, uważam, że są bardzo ciekawe , przynajmniej do mnie trafiają :) Problem konstrukcji dobrego obrazu nurtuje mnie od zawsze, dużo czytałam na ten temat w fachowej lit. ale im więcej wiedziałam tym miałam większy mętlik w głowie i bardziej skupiałam się na "konstrukcji właściwej" niż na samej przyjemności malowania. Maluję i komponuję prace intuicyjnie , chociaż zdaje sobie sprawę,że nie zawsze dobrze, ale wiem kiedy praca jest "skopana" i to chyba dobrze, jestem wobec siebie obiektywna. Z Twoich wskazówek skorzystam na pewno .....jeśli więc masz ochotę dzielić się z nami swoją wiedzą profesjonalną to bardzo proszę, oczywiście w swoim imieniu , bo nie mogę wypowiadać się "ogólnie" :)
Avatar użytkownika
Jagoda
3.
1...
.
..
...
1..

3.
1...
.
..
...
1..
 
Posty: 2663
Dołączył(a): N, 21 listopada 2010, 15:34

Postprzez infrawizjer Śr, 23 marca 2011, 12:28

Jagoda ja nie wiem co ty uważasz za fachowa literaturę , jeśli chodzi o estetykę jest to Ingarden i Kant , jeśli chodzi o teorie widzenia jest to Strzemiński , jeśli chodzi o teorie kompozycyjne jest to Kandinsky , reszta jakiś książeczek produkowanych masowo dla amatorów to bełkot jakiegoś cieniasa który postanowił stworzyć kilka teorii na potrzeby swojej marnej książeczki i właśnie od czytania tego typu rzeczy rzeczywiście może się pomieszać . Nie ma jakiegoś wyznacznika dobrej kompozycji , trzeba tworzyć indywidualne niebanalne zestawienia i trzeba sobie przeczytać powyższe lektury :)
infrawizjer
 
Posty: 124
Dołączył(a): Pt, 25 lutego 2011, 14:17

Postprzez Jagoda Śr, 23 marca 2011, 13:10

infrawizjer napisał(a): Nie ma jakiegoś wyznacznika dobrej kompozycji , trzeba tworzyć indywidualne niebanalne zestawienia

Też tak uważam.... :)
Avatar użytkownika
Jagoda
3.
1...
.
..
...
1..

3.
1...
.
..
...
1..
 
Posty: 2663
Dołączył(a): N, 21 listopada 2010, 15:34

Następna strona

cron