różnice walorowe w malarstwie ...

TEMATY - PYTANIA do INFRAWIZJERA

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 1 gość

Postprzez infrawizjer Śr, 6 lipca 2011, 17:42

Dzisiaj zajmę się różnicami walorowymi w malarstwie , poświęcę tej często bagatelizowanej własności malarstwa sporo uwagi. Dlaczego ?? może nie same różnice walorowe są na tyle istotne co podobieństwa różnorodnych plam walorowych (należy zwrócić uwagę że plamy o różnorodnych temperaturach wręcz skrajnych potrafią mieć zbliżony walor) , dzięki odpowiedniemu rozmieszczeniu walorów lub ich kombinacji na obrazie dodatkowo podtrzymujemy spójność dzieła , czy nawet wręcz dzięki temu ją osiągamy. Na początek przeanalizuje dwa skrajne przypadki , w kolejnych odsłonach tego tematu , będę skupiał się na zdarzeniach wyjątkowych , zresztą jak w każdym poprzednim ... Zatem do analizy wybrałem Degasa i Picassa, pierwszego charakteryzuje subtelność walorowa , czyli inaczej mówiąc zawężona skala szarości , drugiego natomiast krzyk kontrastowy .

Obraz z cyklu słynnych baletnic Degas

Obrazek

pod spodem zamieszczam czarno białą wersję tego obrazu , która pomorze nam lepiej zrozumieć analizowany problem...
Obrazek

Zacznijmy na początku od tego czym jest walor :w malarstwie jasność barwy, natężenie światła względnie cienia (ilość jasności i ciemności), jaka zawarta jest w tonie kolorystycznym.

Co zatem możemy zaobserwować w tej materii u Degasa. Przedrzymskim nie występuje w obrazie ani intensywna biel ani intensywna czerń , zawęził gamę walorową dla uzyskania spójności w obrazie, oraz mglistej miękkiej aury i nastroju jaki prowadzi nas przez ten obraz. Dominują w obrazie tony średnie, które scalają całość obrazu występują we wszystkich jego partiach. Dzięki temu zabiegowi Degas uzyskał statyczność obrazu, względną harmonię , zaburza ją jednak nieco dwoma innymi zabiegami. Rozłożenie tonów najciemniejszych nie odbywa się już na płaszczyźnie całego obrazu , choć nie jest też jednomiejscowe, dega tworzy kilka punktów ciemnych plam , które prowadzą nas od lewej strony przez środek obrazu po prawy góry róg za oknem . Rzecz odwrotna dzieje się w przypadku tonów najjaśniejszych które prowadzą nasz wzrok w przeciwnym kierunku , to zderzenie, przecięcie czynników prowadzących wzrok dynamizuje zharmonizowaną kompozycje, nadaje jej wyjątkowości i niebanalnego sposobu widzenia rzeczy, świadczy to o głębokim zrozumieniu środków formalnych u tego artysty.

cdn... Picasso
infrawizjer
 
Posty: 124
Dołączył(a): Pt, 25 lutego 2011, 14:17

Postprzez infrawizjer Wt, 19 lipca 2011, 18:22

Obrazek
ciągnę zatem dalej swój wywód na temat wartości walorowych w obrazie oraz ich rozmieszczeniu. Obraz który przedstawiam wszyscy dobrze znanie to 'Guernica' Picassa. Obraz prezentuje pod względem kolorystycznym w całości malarstwo walorowe w bardzo skrajnej kontrastującej rozpiętości od bieli do czerni przez półtony szarości. Wybrałem ten obraz ponieważ najdobitniej pokazuje , jak operować różnicami walorowymi tworząc dynamizm kompozycyjny, który jednak mimo wszystko stanowi spójną całość. Trzeba wiedzieć że jest bardzo cienka granica pomiędzy kompozycją dynamiczną , a dysharmonicznym nienadającym się do niczego obrazem . Tworząc kompozycje dynamiczne należy wykazywać się niebywałą znajomością używanych środków wyrazu aby na wszystkich poziomach obrazu zachować ukryta stabilność. W tym wypadku picasso stosuje coś bardzo nam już znanego , dzieli obraz na 4 równe części i rozmieszcza napięcia walorowe tak aby się równoważyły , budując przy tym na każdym z pól odmienne kompozycje figuralne. co zatem istotnego jest w tym zestawieniu . Przede wszystkim koło siebie występują wartości bardzo mocne , biel i czerń czasem dystansowane szarością , to wzmaga dynamizm i migotliwość kompozycji ,łamanie kierunków tworzy złudzenie chaosu. napięcia bieli i czerni rozkładane są równomiernie , to znaczy że we wszystko częściach obrazu występują choć oczywiście z różnym natężeniem , dlatego możemy mówić że jest to obraz prowadzący wzrok , od miejsc dominujących po prawej stornie przez różnorodne zderzenia skosów w centralnej kompozycji obrazu. Praca mimo chaosu jest bardzo spójna i wyważona , elementy zawarte w obrazie wzajemnie się podtrzymują . Jest przeciwieństwem subtelności walorowej jaką proponuje Degas , przykładem różnorodności podejścia jakie możemy obserwować w sztuce wysokiej .
infrawizjer
 
Posty: 124
Dołączył(a): Pt, 25 lutego 2011, 14:17


cron