

mamy dwa różne przypadki obraz o szerokiej rozpiętości walorowej (czyli dużym kontraście) i obraz o małej rozpiętości walorowej (czyli subtelny kolorystycznie)
przyjrzyjmy się najpierw pierwszemu obrazowi , z jakich powodów żółć w jego wypadku jest tak aktywna , trzeba tu rzucić nieco światła , na rys historyczno malarski , do młodych twórców Takich jak Gauguin i Van Gogh , dociera właśnie idea puentylizmu , którego przedstawicielem był George Seurat , pointylizm zakładał komponowanie obrazu z małych punktów barwnych ułożonych blisko siebie , tak aby z daleka dawały różnorodne efekty wizualne , można powiedzieć że był to początek malarstwa strukturalnego które właśnie pociapał Van Gogh . W każdym razie puentylizm zakładał komponowanie obrazu z barw dopełniających czyli przeciwstawnych , najlepiej zestaw tych barw będzie obrazowało koło poniżej .

barwy dopełniające to te które leżą na przeciw siebie na kole czyli np. żółć i fiolet weźmy też przykład malarstwa puentylistycznego w wykonaniu Seurata żeby lepiej zrozumieć problem

widzimy widoczne analogie, jasno na tym przykładzie obserwujemy od jakiego typu myślenia wychodzi Van Gogh , tworząc swoją manierę malarską . Van Gogh zmienia plamy barwne na przystające do siebie krótkie liowe pociągnięcia czystych plam barwnych ... w kolorze natomiast odchodzi od realnego przedstawienia wybiera tylko zestawy , barw dopełniających którymi od teraz w rożnych wariantach będzie operował. cdn..