Jakie pigmenty do ikony?

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 9 gości

Postprzez Beata Wt, 21 sierpnia 2012, 09:53

Proszę o pomoc w skompletowaniu podstawowej palety pigmentów do malowania ikony.
Przymierzam się do zakupu pigmentów Kremera tylko nie wiem na które się zdecydować. To będzie moje pierwsze doświadczenie z własne roboty farbami ;) Znalazłam w internecie gotowy zestaw pigmentów i podpatrzyłam zestawienie kolorów.

Pigmenty
• biel tytanowa, rutyl
• biel cynkowa chińska, bezołowiowa
• czerń żelazowa
• czerwień żelazowa naturalna, hematyt
• ziemia zielona z Verony, czysta
• siena palona angielska, laserunkowa
• siena naturalna angielska
• róż angielski
• ugier złoty jasny, włoski
• umbra palona cypryjska, brązowawa

Zakupy chcę zrobić w szał- art ponieważ mają także pędzel do nakładania złota a brakuje mi go bardzo, więc wszystko pójdzie jedną przesyłką ;)
W ofercie nie ma • siena palona angielska, laserunkowa • siena naturalna angielska, czy można je zastąpić włoskimi czy lepiej francuskimi sienkami? Czy kupić angielskie? Jeśli tak to gdzie? Jakie pigmenty proponowalibyście dobrać do listy, a może coś jest zbędne? Brakuje w zestawieniu niebieskiego jaki wybrać? Żółcienie i czerwienie jakieś jeszcze?

Może zaproponujecie zupełnie inne zestawienie? Będę bardzo wdzięczna za pomoc :-*
Avatar użytkownika
Beata
.
...
2.
2...

.
...
2.
2...
 
Posty: 2474
Dołączył(a): Pt, 30 października 2009, 14:08

Postprzez Beata Wt, 21 sierpnia 2012, 12:59

Już znalazłam to co mnie interesuje na allegro, aukcja zakończona ale może są jeszcze jakieś szanse na taki zestaw. To by mi odpowiadało.
Zamieszczam, może ktoś też będzie zainteresowany tym tematem.

http://allegro.pl/pigmenty-do-pisania-m ... 55127.html

Pigmenty do pisania/malowania ikon

99 zł

Pigmenty Śląskiej Szkoły Ikonograficznej www.ssi.edu.pl

Kasetka drewniana o wymiarach 15x20x6,5 cm z dwudziestoma pigmentami najwyższej jakości Kremera w 5ml pojemniczkach przeznaczonymi do pisania ikon.
Z opisem na każdym wieczku i informacją jaką cześć ikony najlepiej malować danym kolorem, oraz listą pigmentów na wewnętrznej stronie górnego wieczka.
Na zewnętrznej stronie górnego wieczka jest czerwona pieczęć okrągła Śląskiej Szkoły Ikonograficznej.

PIGMENTY DO PISANIA IKON
PIGMENTY BIAŁE
1. Biel cynkowa
2. Biel tytanowa

PIGMENTY ŻÓŁTE
3. Ugier francuski bardzo jasny
4. Ugier jasny złocisty
5. Ugier złoty
6. Ochra złota

PIGMENTY CZERWONE
7. Ochra czerwona ciemna
8. Siena palona angielska
9. Czerwień kadmowa, jasna (3ml)
10. Czerwień żelazowa odcień pośredni

PIGMENTY ZIEMNE
11. Siena naturalna angielska

PIGMENTY ZIELONE
12. Umbra zielonkawa ciemna niemiecka
13. Umbra zielona włoska
14. Zieleń chromowa (3ml)

PIGMENTY BRUNATNE
15. Umbra palona brunatno-czarna

PIGMENTY BŁĘKITNE
16. Ultramaryna
17. Błękit pruski berliński żelazowy
18. Turkus kobaltowy (3ml)

PIGMENTY CZARNE
19. Czerń z winorośli
20. Czerń żelazowa błękitnawa
Avatar użytkownika
Beata
.
...
2.
2...

.
...
2.
2...
 
Posty: 2474
Dołączył(a): Pt, 30 października 2009, 14:08

Postprzez Evagelia Wt, 21 sierpnia 2012, 14:43

Ale duzo tych pigmentow! :) Nie wiem czy nie az przesadznie duzo.. no ale to pewnie kwestia gustu.

Proponuje nie kupować Ci bieli cynkowej, ta wprawdzie kiedyś malowano, niby maluje się nią łatwiej, lepiej kryje, ale jest trująca i czernieje z czasem. Najepsza biela jest biel tytanowa, nie czernieje, pozostaje niezmienna i jest jasniejsza od innych bieli.

z czerni to MARS, z czerwieni m.in Terra Ercolano, niebieski to kobalt, indygo

A tak w ogóle to też wybór zestawu zależy od tego co Ty chcesz malować? Zdaje sobie z tego sprawe, ze niedlugo zostane zlinczowana za to co pisze, ale paleta pigmentów, zalezy duzo od stylu ikonograficznego jakiego ikony chcesz malowac.. :)

Ja mam w szufladzie 13 kolorow, z tego 4-5 uzywam regularnie ( biel, czern, ochra, glinka + zielen), niebieski tez dosc czesto bo tla robie niebieskie, 2 czerwienie bardzo okazjonalnie, a 4 nie uzywam wcale (siena palona i ta jasna, umbra palona i jasna ) , ugrow nie mam wcale, bo to wszystko mozna sobie zrobic odpowiednio mieszajac barwy podstawowe, zielen z glinka, dodajac ochre i co tam potrzeba, wychodzi na to samo, a lepsze bo jednak zachowuje spojnosc kolorystyczna, bo wszystko z tych samych kolorow wyjsciowych pochodzi.. :) Ja nie lubie gotowych kompletów bo tam zawsze za mało tego czym sie najczesciej maluje a za duzo nieptrzebnych zupelnie pigmentow, ktore pozniej tylko leza.. :)
Avatar użytkownika
Evagelia
 
Posty: 1013
Dołączył(a): Cz, 29 października 2009, 21:40

Postprzez Beata Wt, 21 sierpnia 2012, 16:21

Czy dużo? Osobiście mam słabość do różnych kolorów/odcieni i jak znam życie pewnie dokupię. Tak przynajmniej było z farbami w tubkach ;) I nic się nie marnuje choć niektóre rzadko używane.

Biel cynkową i tytanową to ja muszę mieć i te pigmenty to na pewno w większych ilościach :)
Biel cynkowa rzeczywiście zawiera ołów choć mniej niż ołowiowa wycofana z produkcji (udało mi się ostatnio kupić :dance: ) Cynkowa jest mniej kryjąca, cieplejsza i szybciej schnąca niż biel tytanowa. Cynkowa nie matowi tak kolorów więc ma swoje zalety. Tytanówka jest idealna do wykończeń i tu bez wątpienia świetnie się sprawdzi przy wykończeniach. Nie mam doświadczenia jeśli chodzi o pigmenty suche i temperę jajową (kożysta kam tylko z gotowych tubek) ale jak sądzę niewiele będzie się to różnić. Na moje rozumowanie cynkową przy temperach też będzie się stosować do pierwszych warstw a do następnych tytanową. Jeśli się mylę to proszę wyprowadzić mnie z błędu :)

Na ikonografii nie znam się ale z tego co wyczytałam to jest tak jak piszesz, różne szkoły, różne pigmenty i zasady. Znam siebie i na pewno nie będę wybierać stylu ikonograficznego i się jego trzymać, na razie skłaniam się ku bizantyjskiej, co będzie dalej czas pokarze ;)
Co ja chce malować? Evagelia, nie zadawaj mi takich trudnych pytań :D Ja to bym chciała wszystko :lol: Ikonografką zostać nie pragnę ;) Nudzi mnie jak za długo robię to samo i muszę spróbować czegoś innego.

Większość kolorów z podanej listy używam w malarstwie olejnym i akrylowym ale te z tubki. Niektórych np. sieny palonej angielskiej nie używałam mogę tylko przypuszczać że ma ładniejszy czerwony odcień i mocne nasycenie barwy.
Sjena zrobiona z ochrom nigdy nie będzie transparentna. Ochry są kryjące i matowią. Taką mieszniną nie wykona się np laserunków. Chyba ze z czystymi pigmentami jest inaczej?

Właśnie to jest dodatkowa motywacja do zakupu tych pigmentów, muszę dokupić jeszcze spoiwo do olei i przetestować ;)
Avatar użytkownika
Beata
.
...
2.
2...

.
...
2.
2...
 
Posty: 2474
Dołączył(a): Pt, 30 października 2009, 14:08

Postprzez Evagelia Wt, 21 sierpnia 2012, 17:13

W ikonografii pierwsze warstwy sa ciemne, wiec nie uzywa sie do nich bieli, co najwyzej w minimalnej ilosci dodajac biel do koloru wlasciwiego, zeby troszke go 'odmienic', albo po prostu by uzyskac konkretny kolor. Z tego co wiem to cynkowa biel niektorzy mieszaja z tytanowa, zeby wlasnie ta nie byla az tak biala, ale wtedy i tak jest niebezpieczenstwo, ze z wiekiem zczarnieje. Po za tym ogolnie w ikonografii nigdy sie nie maluje czysta biela, nawet blikow sie nie robi nigdy czysto bialych, wiec ta biel jest zawsze z dodatkiem jakiegos koloru, wiec mozna sobie zdecydowac czy sie chce, zeby byla ciepla czy zimna dodajac minimalnie jakis inny pigment:)
A laserunki z ochra, to wszystko zalezy od tego ile medium dodasz, jak chcesz zeby krylo to bedzie krylo, jak chcesz tylko laserunek to zrobisz laserunek :) Ale nie wiem jak to bedzie sie sprawdzac ze spoiwem do olei, nigdy nie probowalam. Natomiast z medium do akryli jest ladnie :)
Fajnie, to czekamy na opis Twoich wrazen :)
Avatar użytkownika
Evagelia
 
Posty: 1013
Dołączył(a): Cz, 29 października 2009, 21:40

Postprzez Beata Wt, 21 sierpnia 2012, 17:28

Evagelia napisał(a): Natomiast z medium do akryli jest ladnie :)


do akryli kupię pewnie razem z tym do olejnych już wcześniej nosiłam się z takim zamiarem...tylko ciągle jakieś wydatki :( Teraz czekam na odpowiedz (z allegro) w sprawie pigmentów... Priorytet ;)
Pozdrawiam :-*
Avatar użytkownika
Beata
.
...
2.
2...

.
...
2.
2...
 
Posty: 2474
Dołączył(a): Pt, 30 października 2009, 14:08

Postprzez zephyr7 Cz, 23 sierpnia 2012, 17:06

Jeśli chodzi o pigmenty :hmm:

żółta ochra z .... (wszyscy wiemy skąd) :) jest kiepska - po nałożeniu jest przezroczysta i dopiero wysycha "plamami". Inaczej zachowuje się np. ochra z maimeri.

czerń żelazowa jest do... niczego. Nie uzyska się z niej konsystencji tuszu, bo albo jest pół-przezroczysta, albo za "sucha" i nie da się nią malować (sto razy wolę umbrę paloną z czernią żelazową)

żółty kadm jest jakiś nie-teges... Niby pół-przezroczysty, a potem jak wyschnie wali po oczach :)

Do zestawu dodałbym jeszcze ziemię puzzoli - rewelacyjny kolor, np.na podmalówkę szaty Pantokratora.
zephyr7
 
Posty: 932
Dołączył(a): Cz, 14 czerwca 2012, 19:44

Postprzez zephyr7 Cz, 23 sierpnia 2012, 17:11

Jeśli chodzi o pigmenty :hmm:

żółta ochra z .... (wszyscy wiemy skąd) :) jest kiepska - po nałożeniu jest przezroczysta i dopiero wysycha "plamami". Inaczej zachowuje się np. ochra z maimeri.

czerń żelazowa jest do... niczego. Nie uzyska się z niej konsystencji tuszu, bo albo jest pół-przezroczysta, albo za "sucha" i nie da się nią malować (sto razy wolę umbrę paloną z czernią żelazową)

żółty kadm jest jakiś nie-teges... Niby pół-przezroczysty, a potem jak wyschnie wali po oczach :)

Do zestawu dodałbym jeszcze ziemię puzzoli - rewelacyjny kolor, np.na podmalówkę szaty Pantokratora.


---

Generalnie, na początek fajnie sprawić sobie taki zestaw:

Biel cynkowa
Biel tytanowa
żółta ochra
sjena naturalna
umbra palona
błękit pruski
czerwień kadmowa
żółcień kadmowa
złoto mineralne

do ramek, napisów i aureoli - farbkę akrylową maimeri policolor "red ochre"

Z tych kilku kolorów można uzyskać naprawdę fantastyczne efekty.
zephyr7
 
Posty: 932
Dołączył(a): Cz, 14 czerwca 2012, 19:44

Postprzez olgaannahm Cz, 23 sierpnia 2012, 19:58

Jest jeszcze złota ochra, też wiemy skąd, fajniejsza od żółtej. A czerń jest fajna winogronowa.
Avatar użytkownika
olgaannahm
..
1.

..
1.
 
Posty: 1415
Dołączył(a): Pt, 13 maja 2011, 00:41

Postprzez Beata Cz, 23 sierpnia 2012, 21:08

olgaannahm napisał(a):Jest jeszcze złota ochra, też wiemy skąd


Kto wie ten wie :D Ja coś przegapiłam i nie w temacie ;) Chociaż na PW poproszę ;)

zephyr7, tylko jaka siena naturalna, jaka umbra palona? Ziemi puzzoli nie mogę znaleźć tego pigmentu (może pózniej na spokojnie doszukam się)

zephyr7 napisał "farbkę akrylową maimeri policolor "red ochre""

Mnie chodzi o pigmenty najlepiej Kremera( chyba ze polecicie jakieś inne) a nie gotowe farby ;)


...a z allegro odnośnie kompletu pigmentów nie mam jeszcze odpowiedzi ;(
Avatar użytkownika
Beata
.
...
2.
2...

.
...
2.
2...
 
Posty: 2474
Dołączył(a): Pt, 30 października 2009, 14:08

Następna strona

cron