zephyr7 napisał(a):Gdybyśmy chcieli naśladować ikonę bizantyjską - to jak? Skąd? Gdzie?
Nie wiem co masz na mysli uzywajac pojecia "nasladowac", bo jesli to w domysle oznacza kopiowac, to po prostu wybierac ikony bizantyjskie, albo 'dzieci'( jak to ladnie okresla Ks. Jerzy Tofiluk) bizantyjskiej sztuki ikonograficznej jak np. ikonografia Ruska I.. kopiowac.
Jezeli natomiast "nasladowac" ma oznaczac stricte -kontynuowac sztuke ikonografii bizantyjskiej
[b] uwaga! - we wspomnianej - " czystej, pierwotnej" formie [/b] to domyslam sie, ze jedyna mozliwoscia jest przyjecie prawoslawnego punktu widzenia generalnie. Bo jak inaczej mozna reprezentowac I rozumiec oryginalne Prawoslawne podejscie bez bycia Prawoslawnym? Kazdego wyznania tworca ikony moze malowac, ale nie ma sily na swiecie by malarz w ikony swej reki nie wlewal wlasnej religii, wiec jesli nie jest wyznawca Prawoslawia to nie moze mowic o calkowietej wiernosci tradycji bizantyjskiej. Jesli dobrze rozumiem, moze mowic o wzorowaniu, o czerpaniu, o inspiracji, o malowaniu ikon dla potrzeb wlasnej religii, w zakresie jej prawd religijnych, I moze i powienien malowac ikony najpiekniejsze, na najwyzszym poziomie, ale nie moze mowic o kontynuacji najczystszej oryginalnej formy malarstwa ikonograficznego bizantyjskiego, bo te jest Prawoslawne, przez Prawoslawie uksztaltowane. I nawet Kosciol Katolicki bedacy blisko Prawoslawia, mimo tej bliskosci jest rownie odlegly, gdyby nie byl to bylaby ta sama wiara, I wszyscy te same prawdy religijne by wyznawali, a tak nie jest, jak kazdy dobrze wie- roznice sa I to ogromne.
"Kanon ikonograficzny ukształtował się w Kościele prawosławnym
po sporach teologicznych wokół ikony i przekazuje wschodnią
chrześcijańską wizję świata, człowieka i prawdę o zbawieniu. Stoi on
zarówno na straży formy jak i treści ikony. Nie można postrzegać kanonu
tylko jako zewnętrznej zasady nakazującej, czy też narzucającej
kopiowanie przyjętych wzorców. Kanon to przede wszystkim zasada
wewnętrzna stojąca na straży ortodoksji i przynależy do dobrze pojmowanej
tradycji Kościoła prawosławnego. Dlatego też nie możemy
mówić o ikonograficznych kanonach narodowych. Jest jeden kanon
ikonograficzny, który ukształtował się w Kościele prawosławnym
i dlatego mówiąc o adaptacji kanonu w krajach słowiańskich podkreślamy,
że wszyscy czerpiemy z jednej żywej skarbnicy Kościoła prawosławnego."
Ks. Jerzy Tofiluk "Bizantyjski Kanon Ikonograficzny I Jego Adaptacja W Krajach Slowianskich"