Ikona Świętej Trójcy, gdzie Bóg Ojciec ukazany jest jako starzec, z Synem Chrystusem obok, ukazanym jako młodzieniec I Duchem Swiętym w postaci gołębia po środku jest heretyczna dla Prawosławnych z dwóch głównych przyczyn:
1. Święta Trójca jest ponad czasem. Jest Ojciec I Syn, ale nie było momentu aby Ojciec był sam bez Syna. Są równi. W wieczności nie ma czasu, a zatem niedorzecznością jest ukazanie Boga Ojca jako starszego wiekiem, a Syna młodszym.
2. Duch Święty w tej ikonie nie jest ukazany jako równy Ojcu I Synowi, nawet nie jest ukazany w tej samej postaci co Ojciec I Syn! Ale jako gołąb.. dlatego najlepszym ukazaniem Świętej Trójcy jest ikona Goscinnosci Abrahama, znana polakom najlepiej z ukazania Rublowa, gdzie wszystkie trzy postaci są ukazane jako równe, ponadczasowe.
Marcin napisał(a):Dlaczego nie nazwać tego wizerunku ikoną?
I tutaj pozwól, że zwróce pytanie, co uważasz ukazuje ikona, nie ta o ktorej piszesz, ale generalnie I na podstawie czego opierasz to przekonanie?
Marcin napisał(a):Kościół Wschodni też ma przypadki objawień prywatnych
tutaj racje ma maja:
maja napisał(a): ikona nie jest techniką malarską. Obraz nie stanie się ikoną dlatego, bo został namalowany na zagruntowanej 12 warstwami gruntu desce, pozłocony najczystszym złotem w najszlachetniejszej technice na pulment i malowany zgodnie z zasadą " od ciemnego do jasnego " a następnie opatrzony stosownymi podpisami.
to
Objawienie nie równa się ikonie. Z autentycznego objawienia można namalować ikonę, ale musi ona zostac wykonana za pomocą określonego rozwiązania malarskiego, umożliwiającego ikonie funkcjonowanie jako ikona, bo w przeciwnym razie będzie to ikona, ale nie będzie jako taka funkcjonować. A jeśli jest to obraz realistyczny, to nie mozna go nazwac ikoną z bardzo prostej przyczyny- realizm otwiera w przestrzeni malarskiej okno, w ktorym widzimy postac czy wydarzenia w innym czasie I przestrzeni, realizm łamie Cialo Chrystusa na tu I tam, teraz I kiedys, rzecz ktora miejsca miec nie moze, bo jest zaprzeczeniem Zasady Jednosci, dlatego realizm nie zostal wybrany jako odpowiednie rozwiazanie malarskie dla ikon. W ikonach prawosławnych Święci są w tym samym czasie I przestrzeni co my. Dla wszystkich na raz I każdego z osobna. M.in. dlatego tak ważne jest zachowanie wierności Tradycji, bo w przeciwnym wypadku ikona zostaje pozbawiana możliwości wyrażania Prawd.