Beatko dzięki za info! Tylko skąd w Polsce wziąć taki olej, który ponoć obrasta wzdłuż i wszerz Stany? Harding żali się, że olej orzechowy coraz droższy i musi z niego zrezygnować. Krokosz podobno tańszy i zaletami przyćmiewa orzech. Talens uciera biele na krokoszu, a i Winsor tak robi. Według mnie te biele schną podobnie szybko jak na lnianym, ale z powodu sykatywowanego oleju. Od oleju zależy naprawdę wiele. Wolno-schnące pigmenty schną mi szybko na starym oleju, natomiast na świeżym tłoczonym na zimno to już ta prędkość zależy od samego pigmentu i jego właściwości. Znane są historie z życia wielu malarzy, którzy ucierają biel ołowiową i dziwią się, że schnie powoli. Przecież wszystko zależy od tego ile oleju podlejemy i jaki to olej.
Zephyr, zależy co producent ma na myśli mówiąc additives. Kadmy są prawie zawsze mieszane z siarczanem baru, a on nie jest określany jako dodatek, najwyżej jako wypełniacz, ale o tym producenci nie piszą. 25 procent kadmu, 45 procent siarczanu baru i reszta olej. Ile oleju pigment weźmie może ustalić producent, nie ma stałych wartości. Wszystko zależy od konsystencji jaką mamy osiągnąć.