CMYK - cyjan, magenta, żółty, czarny

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 1 gość

Postprzez zephyr7 So, 7 czerwca 2014, 15:07

Witajcie! Chciałbym poruszyć niezwykle ciekawy temat palety CMYK:

1) chciałbym zapytać, jakie PIGMENTY według Was najlepiej odpowiadają kolorom: błękitowi "cyjan", magencie i żółcieni jasnej? Chodzi o kolory najbardziej czyste, zbliżone do siebie siłą krycia i siłą barwienia.

2) jakie macie przemyślenia/doświadczenia odnośnie stosowania podobnej palety?

--

Przyznam się, że "świetlistość" i nasycenie kolorów farb olejnych jest tym, co skłania mnie do eksperymentów z akrylami. To właśnie charakterystyczny sposób malowania nimi umożliwił mi rozwiązanie tego problemu:

tzy kolory podstawowe (cyjan, magenta, żółty jasny) i trzy kolory pochodne (czerwony, zielony, granatowy).

Wiem, że wielu z Was używa jednej albo drugiej - napiszcie o swoich doświadczeniach!

Szczególnie liczę na wypowiedzi Muszki i Grullo :)

---

Temat otworzyłem, ponieważ pigmenty nie są idealne - niektóre połączenia sprawiają duży kłopot, np. uzyskanie czystego fioletu jest prawie niemożliwe. Stąd moje pytanie o najbardziej uniwersalne i świetliste połączenie barw,

Zapraszam do dyskusji!
zephyr7
 
Posty: 933
Dołączył(a): Cz, 14 czerwca 2012, 19:44

Postprzez grullo Pn, 9 czerwca 2014, 02:32

Na mnie lepiej nie liczyć, bo się można przeliczyć :D

CMYK kojarzy się z nowoczesnymi kolorami i odnosi się przede wszystkim do tuszów jakie są w drukarkach. Nic tak dobrze nie odpowiada systemowi CMYK jak kolory organiczne, azo yellow, phtalo blue i chinakrydon. To one posiadają barwę najbliższą kolorom podstawowym, a ja takimi nie maluję. Muszka może powie Ci coś więcej na ten temat. :)

Oczywiście że pigmenty nie są idealne, gdyby takie były, to wszelkie dyskusje w tym temacie na różnych forach natychmiast ucichłyby. Racja, fiolety uzyskiwane mieszaninami bywają ich karykaturą. To dlatego na ogół malarze posługujący się tym kolorem, kupują osobno tubę tańszej manganowej, albo nieludzko drogiej kobaltowej. Np. Malczewski kochał ten kolor i osiągał go przez zmieszanie cynobru z błękitem pruskim. Ale wiadomo to niedzisiejsze farby. ;)
grullo
 
Posty: 819
Dołączył(a): Śr, 25 kwietnia 2012, 14:02
Lokalizacja: Kraków

Postprzez zephyr7 Pn, 9 czerwca 2014, 07:21

Aaa, mam Cię! :D Wyjątkowo nie zgodzę się co do azo!

Według mnie, farby wchodzące w skład modelu CMYK powinny mieć zbliżoną jasność, nasycenie, siłę barwienia, itp.

Stąd azo odpada: permanent rose i błekit ftalo to farby w masie niemal czarne! Czy nie należałoby wybrać podobnej żółci? Na przykład indian yellow?

Jeśli mamy dobrać farby o podobnej jasności, to czy nie lepiej byłoby wybrać model:

winsor yellow (najjaśniejsza z żółcieni, najbardziej świetlista), manganese blue i .... właśnie - nie ma takiej magenty :)
zephyr7
 
Posty: 933
Dołączył(a): Cz, 14 czerwca 2012, 19:44

Postprzez Rafał87 Pn, 9 czerwca 2014, 09:38

Hmmm...paletą cmyk zajmuje się już prawie 8 lat ale nie w malarstwie a w sitodruku czym się zajmuję zawodowo...z farb które posiadam w domu a jest tego niewiele najbardziej zbliżone jeśli chodzi o stopień nasycenia i transparentność bo to strasznie ważne w palecie cmyk są odpowiednio permanent yellow lemon z classiców alizarin crimson ( nie jest to typowa magenta ale według mnie najlepsze odcienie wychodzą właśnie z niej a z kilkoma w pracy się spotkałem )z van gogha ale z niebieską z palety cmyk w oleju się nie spotkałem osobiście...przyniosę sobie próbnik z pracy i namieszam odpowiedni kolor z dostępnych mi farb i podam skład z doświadczenia które posiadam niebieska w tej palecie jest najważniejsza.

Nie wiem czy pomogłem jeśli nie wpis zignoruj ;)
Rafał87
3..

3..
 
Posty: 226
Dołączył(a): Pt, 27 sierpnia 2010, 19:25
Lokalizacja: Muszyna

Postprzez zephyr7 Pn, 9 czerwca 2014, 11:11

Bardzo pomogłeś! Ja też wszystkie projekty robię w CMYKu - i z akrylami jest troszkę prościej. Są kolory oznaczone "process yellow", "process magenta", itp. Maimeri Puro ma serię 3 "primaries" - strasznie mnie kusi, żeby spróbować, ile są warte!
zephyr7
 
Posty: 933
Dołączył(a): Cz, 14 czerwca 2012, 19:44

Postprzez muszka111 Pn, 9 czerwca 2014, 15:29

Szukałam nie dawno jakiegoś zestawu farb primary i odszukałam takie...

Farby olejne Ferrario Oil Master
Farby olejne Maimeri Classico 60 ml
Farby olejne Renesans For Art 140 ml
Graduate Daler Rowney 200 ml

ja używałam Maimeri Classico...w pełni nie jestem zadowolona...kiedyś farby były lepszej jakości...ale być może moje oczy były inne...to prawda, że cynober z błękitem pruskim daje ładniejsze fiolety...ostatnio rok temu kupiłam Lefranki ...całą pdstawową paletę...ale to był błąd...dziwne odcienie...

teraz przechodzę na Master classy...kraplak + Phthalo cyjan + żółcień kadmowa = biel tytan...ale wspomagać się będę żółcienią lemmon, ochrą złotą, kadminem, marsm brązem, ultramaryną, błękitem pruskim...nie wiem jak sobie poradzę bez kobaltu ale spróbuję...

po prawdzie maluję czym się da i nie zważam na kolory w dużej dokładności...ale nie maluję pejzaży...więc łatwiej dobierać kolor z wyobraźni...a jeszcze maluję intuicyjnie...więc mam ułatwione zadanie...

Nie wiem jak się sprawują Graduate ale są tanie i duże tubki...może sprubuję ich na jesieni...bo kieszeń u mnie wciąż pusta ... :)
Avatar użytkownika
muszka111
3.
1...

3.
1...
 
Posty: 1832
Dołączył(a): Cz, 17 grudnia 2009, 03:13

Postprzez zephyr7 Pn, 9 czerwca 2014, 16:40

Muszko, classiki mają mało farby w farbie :)) To znaczy, słabiutkie są i trzeba kłaść grubiej, albo więcej warstw.

Renesansy odpadają - bo z ultramaryny za Chiny ludowe nie zrobi się barwy cyjan.
oil mastery również są słabe - to już chyba lepsze van dycki.

Wszystkie w/w i szkolne farby z definicji odpadają - bo ze słabych farb z mieszanych pigmentów nigdy nie będzie czystych barw. Im więcej pigmentów i dodatków, tym ciemniejszy i "mętniejszy" będzie kolor.

Moim skromnym zdaniem, powinnaś dokonać wyboru spomiędzy: rembrandtów, w&n, maimeri puro lub artisti. Z tańszych linii: wintony, van goghi, van dycki, griffiny lub artisany.

Pytanie wciąż pozostaje bez odpowiedzi :) które pigmenty wybrać?

wiem, że z w&n sprawdzają się: winsor yellow, permanent rose i pthalo blue - w wiem, że z tych farb byłabyś zadowolona, sam nimi maluję.

Co do bolącej kieszeni - zwykle kolory "primary" są z tańszych serii. Zawsze można je uzupełnić odpowiednim kadmem. Co do kobaltów - master classy mają piękne kobalty, niewiele ustępujące w&n. I tubki dość duże, nic tylko malować!
zephyr7
 
Posty: 933
Dołączył(a): Cz, 14 czerwca 2012, 19:44

Postprzez zephyr7 Pn, 9 czerwca 2014, 16:40

aż mi się zdublowało :)
zephyr7
 
Posty: 933
Dołączył(a): Cz, 14 czerwca 2012, 19:44