Pomoc w doborze kolorów

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 2 gości

Postprzez Beata Śr, 15 lipca 2015, 22:58

savras napisał(a):
1. Czy aby na pewno mowa o kadmach a nie żółcieniach chromowych, które już w 19 w. były uznawane za nietrwałe?
2. Początkowo pigmenty kadmowe miały zanieczyszczenia siarką, co mogło być przyczyną reakcji z innymi pigmentami (np bielą ołowiową, która czernieje w kontakcie z siarką)
3. Kadmy są uznawane za absolutnie trwałe z wyłączeniem sytuacji, kiedy są wystawione na jednoczesny wpływ wody, CO2 i światła słonecznego (stąd niezalecane do murali).


1. Van Gogh używał kadmów, oczywiście nie we wszystkich obrazach ze względu na ich koszt i dostępność. Zapewne gdyby mógł to użyłby kadmów do wszystkich obrazów ;) W liście do brata napisał: "Cobalt is a divine color and there is nothing as fine for putting an atmosphere round things. Carmine is the red of wine and is warm and lively like wine. The same goes for emerald green too. It's false economy to dispense with them, with those colors. Cadmium as well."

—Vincent Van Gogh, in a letter to Theo van Gogh, December 28, 1885
2. Zgadza się.
O ile ne zaszła reakcja chemiczna i nie zaczęły czernieć zazwyczaj jaśnieją z wiekiem i jest to normalne. W tym przypadku zaczęły przybierać kolor pomarańczowo-szary.

3. Czyli nie są takie trwałe bo wiele czynników ma wpływ na ich zmianę ;) W tubce będzie trwały ale używany niekoniecznie :)Tak na marginesie :hmm: Biorąc pod uwagę problemy ze światłotrwałością, odpornością na warunki atmosferyczne różnych pigmentów czy słusznym posunięciem było wyjście z czterech ścian przez impresjonistów ;) W tym przypadku podobno wpływ miały użyte lakiery/werniksy lub jakieś media przyspieszające wysychanie. Szczegóły pracy miały zostać opublikowane w "Analytical Chemistry".

Co ciekawe problem dotyczy nie tylko zmiany żółcieni kadmowej na brąz. Zaobserwowano iż czerwień kadmowa bieleje.

Odnośnie chromowych. Mam pytanko. Podobno sole kobaltu są bardzo odporne na światło i stabilne na temperatury.Jak z trwłością i odpornością na różne czynniki Cobalt Aluminium-Chromium Oxides (PB 36 PB36—Cobalt Chromite Blue Green Spinel)? Jak coś wiecie to poproszę o info. Wiem, że reaguje na czernienie z szczotką drucianą albo szczotka na kontakt z nim :D
Avatar użytkownika
Beata
.
...
2.
2...

.
...
2.
2...
 
Posty: 2474
Dołączył(a): Pt, 30 października 2009, 14:08

Postprzez grullo Cz, 16 lipca 2015, 01:22

Dużo kolorów czernieje w kontakcie z pierwiastkiem żelaza. Kobalt jest najbardziej trwały, odporny na temperaturę bo sam wyżarzany w 1000 stopni C, nie powinno być nigdy z nim problemu. Wszystkie te spinele i pochodne kobaltu są bardzo trwałe, powinny schnąć w miarę szybko, niektóre nawet na następny dzień. Naprawdę można je mieszać ze wszystkimi innymi farbami. Cobalt Chromite też można podgrzać do znacznej temperatury i nie powinno być problemu. Sam utrzymywałem kobalt w temperaturze ok. 900 stopni przez dłuższy czas i żadne zmiany nie zachodzą, nie ma takiej możliwości. Tytanowy oranż także posiada chrom i jest wypalany do 1000stopni odporny na temperatury. Zielenie chromowe też są bardzo trwałe, jeśli nie super trwałe. Tylko żółcienie/czerwienie chromowe, kadmowo-chromowe są felerne.
Kadmy są bardzo trwałe, nie znajdziesz nic trwalszego w tej gamie kolorów. Czerwienie jeśli już to mogą stać się pomarańczowe, ale chyba nie zaobserwowano dotąd takich zmian, a mija już 100 lat od początków użycia. Nie demonizujmy kadmów! :-P
grullo
 
Posty: 819
Dołączył(a): Śr, 25 kwietnia 2012, 14:02
Lokalizacja: Kraków

Postprzez grullo Cz, 16 lipca 2015, 01:29

Beatko mam wrażenie że uprawiasz jakąś politykę z tymi kadmami :hmm: :D
Teraz tylko takie artykuły będą się pokazywać, jaki to kadm szkodliwy i nietrwały. Jeśli chcą wycofać z produkcji ten pigment to znajdą wszystkie możliwe argumenty, żeby malarze malowali ziemiami, bo przecież one takie eko i modne. Cynobru nie wskrzeszą bo rtęć, chrom czerwony wycofali i pogrozili palcem, więc zostaje naftol, pyrrole, albo czerwony tlenek żelaza jasny. Cóż za rozpiętość możliwości :D
grullo
 
Posty: 819
Dołączył(a): Śr, 25 kwietnia 2012, 14:02
Lokalizacja: Kraków

Postprzez MPietak Cz, 16 lipca 2015, 07:15

wiedza to droga do wolności :hmm: by malować potrzebna jest wrażliwość i wyobraźnia wiedza może przeszkadzać nie dając się skupić na tym co ważne ;) maziaista :-P
Avatar użytkownika
MPietak
3.
1...

3.
1...
 
Posty: 4202
Dołączył(a): Cz, 7 stycznia 2010, 15:08

Postprzez Jagoda Cz, 16 lipca 2015, 11:02

MPietak napisał(a): by malować potrzebna jest wrażliwość i wyobraźnia


... :ok: ...bardzo , bardzo słuszne stwierdzenie, owszem , ważne czym i na czym ale najważniejsze jak namalowane ;) :)
Jeśli wiedza - która jak najbardziej wskazana i nigdy nie zaszkodzi poparta jest talentem (jak to widać w pracach Beatki ) to jest bardzo dobrze , ale sama wiedza bez w/w wrażliwości i wyobraźni nie przełoży się na powstanie dobrej pracy.
Avatar użytkownika
Jagoda
3.
1...
.
..
...
1..

3.
1...
.
..
...
1..
 
Posty: 2663
Dołączył(a): N, 21 listopada 2010, 15:34

Postprzez Marfackib Cz, 30 lipca 2015, 14:18

MPietak napisał(a):by malować potrzebna jest wrażliwość i wyobraźnia wiedza

a co zrobić gdy ktoś tego nie ma a samo malowanie jest fascynującym zajęciem ?? ;)
Ale nie o to mi chodziło, mam inne pytanie.
titanium white - PW6 jest kryjące
zink white - PW4 jest kryjące
to jak to możliwe, że mieszanina tych dwóch farb,
transparent white PW6/PW4 jest transparentna ???
Avatar użytkownika
Marfackib
 
Posty: 34
Dołączył(a): N, 12 kwietnia 2015, 19:16

Postprzez savras Cz, 30 lipca 2015, 19:13

Marfackib napisał(a):titanium white - PW6 jest kryjące
zink white - PW4 jest kryjące
to jak to możliwe, że mieszanina tych dwóch farb,
transparent white PW6/PW4 jest transparentna ???


PW4 - jest półkryjąca.

Co nie zmienia faktu, że w farbach mogą sie znaleźć substancje o dużej transparentności w charakterze wypełniacza. Wpływ może też mieć stopien rozdrobnienia pigmentów.
savras
 
Posty: 12
Dołączył(a): Pt, 27 września 2013, 22:41

Postprzez vengo N, 2 sierpnia 2015, 12:30

Czy uzyskam taką samą biel do mieszania kolorów (mix PW4/PW6) mieszając na palecie biel tytanową z bielą cynkową, jak fabryczne ucieranie mieszanki powyższych pigmentów ?
vengo
 
Posty: 95
Dołączył(a): So, 20 września 2014, 11:25

Postprzez grullo N, 2 sierpnia 2015, 14:20

Fabryczne ucieranie zawsze jest bardziej dokładne, ale tak, uda Ci się zrobić takową blendę mieszając dwie farby ze sobą.
Rozdrobnienie pigmentu jak najbardziej ma wpływ na prześwitywanie farby, biel tytanowa służy przecież jako filtr UV, a nie widać jej w formie jaką znamy z farb. Do pewnego momentu ucieranie zwiększa krycie, a dalej odwrotnie. Jest cała masa wypełniaczy począwszy od kredy a skończywszy na krzemionce, które zwiększają przepływ światła.
grullo
 
Posty: 819
Dołączył(a): Śr, 25 kwietnia 2012, 14:02
Lokalizacja: Kraków

Poprzednia strona