Malarstwo enkaustyczne

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 1 gość

Postprzez Krakusia Cz, 10 grudnia 2009, 18:50

ENKAUSTYKA - antyczna technika malarska, w której spoiwem jest wosk pszczeli; pigmenty wymieszane z woskiem nakładano szpachlami ogrzewanymi lub na gorąco pędzlami; farby enkaustyczne cechuje trwałość barwy, odporność na wilgoć, ulegają jednak ujemnym wpływom zbyt wysokiej temperatury; technika znana i doprowadzona do doskonałości (portrety sepulkralne z Fajum) w Egipcie, I i II w. n.e., w Grecji i Rzymie, zarzucona prawie całkowicie w średniowieczu; do malowideł ściennych używana przypuszczalnie rzadko. W sztuce nowoż. e. próbowano wskrzesić w renesansie; ponowne próby w XIX w. nie dały pomyślnych wyników. (Słownik Terminologiczny Sztuk Pięknych)

Czy ktoś z Was ma doświadczenie w tej technice? Proszę pisać.
Czy tylko wosk pszczeli + pigment? Jak grubo można nakładać farby (szpachelkami) aby nie odpadły. Na jakim podobraziu? (chyba sztywnym) Czym utrwalić.....
Krakusia
3...
2.
3..

3...
2.
3..
 
Posty: 1013
Dołączył(a): Śr, 28 października 2009, 19:08
Lokalizacja: Kraków

Postprzez Evagelia Cz, 10 grudnia 2009, 21:46

Ta technika byly malowane ikony, ponoc jest dosc uciazliwa..

Enkaustyka

Technika znana od bardzo dawna (Egipt, Grecja, Rzym).
Według Pliniusza w enkaustyce stosowano wosk młody, jednoroczny, jasny.
Najpierw go odbielano: strugano wiórki i poddawano działaniu promieni słonecznych.
Następnie pławiono w wodzie, czyli gotowano go w niej z dodatkiem ciał alkalicznych (sody i amoniaku).
Tak powstawała emulsja woskowa.
Pławienie odbywało się kilkakrotnie, następnie zostawiano wszystko do odparowania wody.
Po wyschnięciu wosk emulguje trudniej, a po trzecim wysuszeniu - wcale.
Wosk tak preparowany, z dodatkiem żywic, stawał się odporny na niską i wysoką temperaturę.
Normalnie wosk topi się w temperaturze 60oC, a kruszeje na mączkę w temperaturze - 10oC.
Dawniej emulgowano wosk w wodzie morskiej i stosowano enkaustykę do malowania okrętów. Okręty były malowane artystycznie.
Enkaustyka nie wymaga gruntowania i mogła być stosowana na kamieniu, drewnie lub tynku.
Jedyny mankament tej techniki to trudność malowania, gdyż wosk szybko tężeje.
Z dodatkiem żywic staje się miękki i odporny na niskie i wysokie temperatury oraz wolniej tężeje.
Używano też podgrzewanych palet i malowano specjalnym narządkiem, tzw. canterem (podgrzewaną szpachelką).
Po namalowaniu jeszcze raz wszystko podgrzewano. Barwniki z woskiem stapiały się w jedną masę, stąd nazwa techniki (caustiens = gorący).
Przy malowaniu dużych płaszczyzn narządka nie znalazły zastosowania i używano pędzli, do wosku dodawano żywicę i rozpuszczalnik.
Technika enkaustyczna jest techniką odporną na wpływy atmosferyczne.

Copyright © Leszek Czyż 2000
Avatar użytkownika
Evagelia
 
Posty: 1013
Dołączył(a): Cz, 29 października 2009, 21:40

Postprzez JeryL N, 13 grudnia 2009, 17:17

Raczej technika enkaustyczna nie zalicza się do technik mieszanych ;)

Do dzisiaj właściwie nie wiadomo jakim rozpuszczalnikiem posługiwano się w partiach malowanych pędzlem .Głowy czy detale opracowywano na gorąco tzw cauterem o którym już napisałyście wyżej.Bardzo wiele prac np. portrety fajumskie było prawdopodobnie malowane wodną emulsją woskową opracowywaną potem na ciepło

Obecnie można się posłużyć dla zabawy by poznać wstępnie właściwości tych farb gotowymi roztopionymi kredkami pasteli tlustych nakładanymi na ciepło pedzlem uzywajac w razie konieczności jako medium olejku terpentynowego.Prawdziwy wosk enkaustyczny można utwardzać dodatkami takimi jak terpentyna wenecka,żywica kopalowa,współczesna enkaustyka nie wyklucza też dodatku stearyny.Można też malować mieszając wosk z terpentyną i z tym rozrabiać pigmenty które powinny być możliwie czyste i laserunkowe gdyż technika skłania do laserunku.

Można też uzyskać tzw. emulsje woskową gotując wosk z roztworem węglanu amonu lub amoniakiem w wodzie ( ewentualnie sodą oczyszczoną ),Wychodzi z tego po energicznym zmueszaniu tzw. mydło woskowe które można przechowywać latami jest białe i płynne lub gęste jeśli proporcja wody to 1 do 1 i moze być rocieńczane wodą.Było ono w połaczeniu z klejem kostnym,gumą wiśniową,jajem,kazeiną używane jako medium w XV wieku ,mieszanina z klejem,gumą wiśniową to tzw. cera colla.Taka mieszanina daje bardzo użyteczne medium temperowe dajace się lekko zapolerować do dyskretnego połysku po wyschnieciu uprzednim oczywiście.
JeryL
 


cron