tempera na płótnie - czy można?

tu pomagamy sobie wzajemnie

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 7 gości

Postprzez zephyr7 Pn, 29 października 2012, 19:53

Od jakiegoś czasu chodzi mi po głowie skopiowanie jednego z renesansowych obrazów - tempera wydaje mi się do tego najbardziej odpowiednim medium, przynajmniej jako podmalówka pod laserunki.

Czy można malować temperą na płótnie - a jeśli tak, to jak przygotować takie zwykłe, zagruntowane, prosto ze sklepu?
zephyr7
 
Posty: 932
Dołączył(a): Cz, 14 czerwca 2012, 19:44

Postprzez Krakusia Pn, 29 października 2012, 20:52

Do tempery najlepsze jest chudo gruntowane płótno.
Tak, zwykłe ze sklepu jest OK i tutaj odradzam np. Phoeniks, a z kolei polecam firmę DeF, (ja temperami maluję na ich podobraziach od kliku lat). Warstwe tempery (przed nałożeniem olejnych) należy zabezpieczyć np. fiksatywą. Tempery polecam f-my: polskie Karmański i włoskie Maimeri, choć lepsze są holenderskie Talensy - Rembrandt, ale trudno je dostać.
Tutaj linki:
http://www.szal-art.pl/tempera-karmanski-28ml_689_3392/
oraz:
http://www.szal-art.pl/tempera-fine_689_820/
Krakusia
3...
2.
3..

3...
2.
3..
 
Posty: 1013
Dołączył(a): Śr, 28 października 2009, 19:08
Lokalizacja: Kraków

Postprzez zephyr7 Pn, 29 października 2012, 22:51

mnie chodziło o taką z jajkiem :D

Gotowe podobrazia są zwykle gruntowane akrylem... Zastanawiam się, czy warstwa gruntu pod temperę nie powinna być odrobinę chłonąca? Coś w rodzaju zaprawy kredowej z olejem?
zephyr7
 
Posty: 932
Dołączył(a): Cz, 14 czerwca 2012, 19:44

Postprzez Krakusia Pn, 29 października 2012, 22:54

Toż to napisałam, że chudy grunt. Chudy=chłonny.
To nieważne czy tempera z jajkiem czy z wodą. Zasada jest taka sama. Przy jajku fiksatywę werniksową można zastąpić werniksem retuszerskim w sprayu.

Ciekawi mnie jakie znasz proporcje medium z jajkiem?

Tuluz ma tempery już gotowe z jakiem, ale są drogie.
Tutaj link:
http://www.tuluz.pl/kategoria529.html
Krakusia
3...
2.
3..

3...
2.
3..
 
Posty: 1013
Dołączył(a): Śr, 28 października 2009, 19:08
Lokalizacja: Kraków

Postprzez zephyr7 Cz, 22 listopada 2012, 22:02

Naoglądałem sie na YouTubie filmików o malarstwie Tycjana, bardzo chciałbym wypróbować temperę na płótnie rozpiętym na blejtramie. Do tej pory malowałem na mdfach lub na desce.

Czy mógłby ktoś podać mi "łopatologicznie" sprawdzony przepis na grunt pod temperę traktowaną jako podmalówka do obrazu olejnego? Chciałbym pierwsze warstwy wykonać temperą jajeczną, a następnie wykończyć luksiurnymi olejami :) Zrobiłem kilka próbek i jestem BARDZO zadowolony z efektu. Teraz pora na większy format. Nie chciałbym jednak, żeby tempera zaczęła się z czasem kruszyć i odpadać od płótna. Czy da się temu zaradzić?

...i jeszcze: jak przygotować temperę jajeczną tłustą - i do czego się ją stosuje? Chodzi mi o to, jak bezpiecznie i fachowo przejść od chudej podmalówki do tłustych warstw olejnych?
zephyr7
 
Posty: 932
Dołączył(a): Cz, 14 czerwca 2012, 19:44


cron