Rembrandt van Rijn

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 9 gości

Postprzez Krakusia So, 16 stycznia 2010, 11:53

Rembrandt Harmenszoon van Rijn (1606-1669) - holenderski malarz, rysownik i grafik.
Pozostawił po sobie około 600 obrazów olejnych, 300 grafik i około 2000 rysunków.
Charakterystyczną cechą dzieł Rembrandta jest zafascynowanie efektami światła i głębokich cieni. Jego styl i technika ewoluowały z biegiem lat, jednak zamiłowanie do dramatycznego oświetlenia malowanych scen zajmowało centralną pozycję w jego całej twórczości, tak malarskiej jak graficznej. Obrazy malowane są z olbrzymią swobodą, im później tym bardziej szerokimi, swobodnymi podciągnięciami pędzla. Zróżnicowane powierzchnie płócien; grube warstwy farby i mistrzowskie użycie laserunków oraz nieskrępowana i dynamiczna kompozycja.

"Uczta Baltazara" rozmiar 167x209 cm
Obrazek


Etapy:
Płótno zostało pokryte klejem zwierzęcym.
Na to nałożył brązowy grunt złożony z ochry, żywicy i kleju zwierzęcego
Nie wykryto szkicu na obrazie. Kompozycja to monochromatyczna podmalówka (zastępuje szkic) i ona była punktem wyjścia do dalszej pracy.
Następnie nakładał kolory ciała zaczynając od najdalszego do pierwszego planu, który malował na końcu.
Zróżnicowane kolory ciała uzyskiwał dzięki laserunkom ale nie tylko. Stosował także wymieszaną farbę.
Po ukończeniu prac wstępnych przystępował do wykańczania obrazu, który dopiero od tego momentu traktował jako całość. Nakładał gęste impasty tworzące refleksy, które kontrastowały z miękkimi laserunkami.

W tej pracy posługiwał się: bielą ołowiową z domieszką kredy, czernią, brązem, czerwoną ochrą, inne niezidentyfikowane laserunkowe brązy (prawdopodobnie ziemią kolońską i bistrem), cynobrem i czerwonymi organicznymi lakami, żółcienią cynowo-ołowiową, azurytem, smaltą. Zielenie tworzył przez mieszanie żółcieni cynowo-ołowiowej z azurytem lub smaltą.
Ciało malował mieszanką: bieli ołowiowej, ochrą, odrobiną czerni, brązem i cynobrem. Refleksy świetlne na skórze są mieszanką bieli-żółcieni.
Pędzle: gruby okrągły tępo zakończony i cienki ostro zakończony.

Tonacja obrazu jest zielono-szara i pochodzi od barwy podmalówki, która jest najważniejszym elementem każdego obrazu Rembrandta. W tym obrazie kolor podmalówki widoczny jest w stroju Baltazara, obrusie, dymie, schowanej w cieniu postaci muzykanta...
Zdobienia i biżuteria to grubo nałożona farba (impasty) i drugim końcem pędzla wyżłobione wzory, następnie cienkim pędzelkiem położył białe i żółte refleksy wzdłuż linii wyżłobienia. Ubranie zostało namalowane w kolejności jego ubierania.


Niektóre informacje zaczerpnięte z książki "Techniki wielkich mistrzów malarstwa" praca zbiorowa, wydawnictwa Arkady

Bardzo proszę o dopisywanie informacji, gdyż ja nie posiadam zbyt wiele literatury a w internecie nie ma takich wiadomości.
Krakusia
3...
2.
3..

3...
2.
3..
 
Posty: 1013
Dołączył(a): Śr, 28 października 2009, 19:08
Lokalizacja: Kraków

cron