Autoportret
Anthoni SCHOONJANS (1655–1726)
Olej na płótnie wys.80,0cm, szer.63,0cm
Pochodzenie: kolekcja barona Samuela von Brukenthala. Brukenthal National Museum w Sibiu.
"Autoportret był dziedziną często uprawianą przez ówczesnych malarzy, nie tylko flamandzkich i holenderskich, ale także niemieckich i austriackich. Jednak stanowił on nie tyle introspekcję i zgłębianie własnego charakteru, ile popis umiejętności w autentycznym „fasadowym duchu” typowym dla baroku. Dzieła Schoonjansa należą do mieszczańskiego nurtu portretu. Artysta traktuje temat realistycznie. Ujęcie en trois quarts, kompozycja, poza i gest modela, kolorystyka z przewagą wiśniowej czerwieni, podbite futrem okrycie, jasnoszara kamizelka z metalowymi guzami i grubą dewizką zegarka, wysokie aksamitne nakrycie głowy szamerowane złotem – służą uwydatnieniu rysów twarzy i dłoni modela. To środki wyrazu typowe dla stylu tego malarza. Twarz, doskonale oddana, emanuje pewnością siebie, o czym świadczą silnie zarysowany podbródek, długi nos i wysokie łuki brwiowe. Artysta nie ma na sobie roboczego kitla, a mimo to trzyma w dłoniach pędzle i paletę, atrybuty swojej profesji, niczym emblematy, zgodnie z ideą, że talent to dar, którym należy się chwalić, podobnie jak tytuł szlachecki. Schoonjans widzi w sobie arystokratę. Choć faktycznie był członkiem czegoś, co było niczym więcej jak cechem rzemieślniczym, uważał się za wykwintnego malarza dworskiego." źródło Album-Arcydzieła malarstwa z kolekcji Brukenthal National Museum in Sibiu.