Giotto di Bondone 1320 Proszę o Pomoc

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 5 gości

Postprzez mr_m Pn, 15 lutego 2010, 17:12

Witam dostałem od mojego nauczyciela Wiedzy o kulturze zadanie a mianowicie interpretacje obrazu
Giotto di Bondone Ostatnia wieczerza 1320.
Jestem uczniem profilu teleinformatycznego więc dzieła malarskie są mi obce jestem zielony w tym.
Nie będę owijał w bawełnę po prostu nie jest to moja pasja. Chciałbym prosić was o pomoc
Z tego co mówił mój nauczyciel to ma się tam znaleźć coś takiego jak
kompozycja
kolorystyka
opis
i coś co powinno się znaleźć w takiej interpretacji zdaję się na waszą wiedzę
obraz mam opisać jakoś za pomocą strzałek czyli strzałka i dana rzecz opisana padanie światła czy coś takiego ( jedyne co mogę napisać z mojej strony to że przy stole jest 12 apostołów)
Mam nadzieję że coś z tego rozumiecie bo ja nie mam pojęcia jak się to robi, nie moja branża.
Poniżej umieszczam obraz.

Aha i jeszcze jeśli nie ten dział to z góry przepraszam.

Obrazek
mr_m
 
Posty: 2
Dołączył(a): Pn, 15 lutego 2010, 16:56

Postprzez JeryL Wt, 16 lutego 2010, 12:17

Przede wszystkim zwróciłbym uwage na gotycki jeszcze charakter kompozycji.Jednak materialność i poczucie bryly które rozwinie sie w pełni znacznie pózniej już zaczyna sie ksztatować podobnie jak indywidualny wyraz psychologiczny każdej twarzy.Możesz nawiazać do innych kompozycji Giotta.Giotto jest uważany za prekursora malarstwa wspolczesnego to on odszedł od obowiązujacych kanonów wywodzacych sie z Bizancjum i tchnął życie w swoje przedstawienia,zrewolucjonizował technike malarską.Wiadomo że byłoby łatwiej gdyby chociaż troche Cię to interesowało.
JeryL
 

Postprzez oldmalarz Wt, 16 lutego 2010, 14:23

obraz zawiera elementy charakteryzujace sie dla kompozycji..zamknietej tworzacej jasny, przejrzysty, skończony (zamkniety krąg)i logiczny układ(okrag).dot przedstawionych postaci przy stole.. kompozycja symetryczna okresla rozmieszczenie elementów wizualnych dzieła.w tym wypadku oś symetrii jest na obrazie jest na poziomie stołu, dzieli ona obraz na części, które stanowią względem siebie lustrzane odbicie. dalaej obraz posiada równiez elementy kompozycji statycznej
w której występujące elementy (postacie apostołów) nie wykazują ruchu. jest to kompozycja, w której dominują elementy pionowe i poziome. Brak jest w takiej kompozycji elementów ukośnych, ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie jako ruch ..(oprócz postaci przy Jezusie)
i wreszcie elementy kompozycji a raczej perspektywy kulisowej
w tym obrazie oddawanna jest głęba obrazu, która polega na tym, że elementy dalsze są częściowo zasłonięte przez elementy bliższe.9mowa czły czas o dominujacych w obrazie postaciach apostołów
kolorystyka- trudno okreslic po upływie czasy jak barzdo zmatowiały i wypłowiały barwy ...lecz jest to charakterystyczne dosc mocno dla fresku ..
nie mniej jednak na dzien dzisiejszy ..kolorystyka jest chłodna szara okreslajaca swą barwa nastrój ubóstwa i nędzy.brak jakichkolwiek ozdób naczyn czy innych pzredmiotów zbytku az nazbyt na to wskazuje surowosc barw takich jak- "indygo" na suficie.. ciemne naturalne umbry dominujace w obrazie (fresku) kontemplacje doniosłosc i powage chwili.. zgaszone ochry i czerwienie indyjskie wlewaja w ten nastrój odrobine ciepła co mozna tłumaczyc serdecznoscią i szacunkiem uczniów do swojego nauczyciela ..jak równeiz zalem z rozsatania co symbolizuje cel "ostatniej wieczerzy"
wystepują również ..:(złamane) -błekit kobaltowy (w szacie ucznia), zółcien neapolitanska,róz angielski siena naturalna(to te widoczne gołym okiem)
forma obarzu czyli kontur (kształt lini) jest dosc widosczny na szatach postaci i bardziej widiczny niz w innych obrazach dzieł na dlaszej pzrestrzeni czasowej charakterystyczny dla malarstwa gotyckiego i Fresku mozna powiedziec ze jest troche zblizony do obrysu stosowanego obecnie we wspólczesnym komiksie..
walor obrazu jest ograniczony z powodu malej gamy barwnej oraz krótkiego i bezposredniego pzrejscia miedzy ciemnym cieniem a jasnymi partiami obrazu..
światło rozłożone równomiernie w całej kompozycji

ułaozysz sobie to w logiczną całaosc.. ;)
oldmalarz
 

Postprzez mr_m Wt, 16 lutego 2010, 18:28

Bardzo dziekuje JeryL i w szczegolnosci oldmalarz kawal dobrej roboty widac ze znasz sie na tym.
mr_m
 
Posty: 2
Dołączył(a): Pn, 15 lutego 2010, 16:56

Postprzez Magdalena Sciezynska Wt, 16 lutego 2010, 19:09

ha! mamy tu mistrzów :!: :!: :!:
Avatar użytkownika
Magdalena Sciezynska
.
...
1.
2.
1..

.
...
1.
2.
1..
 
Posty: 5051
Dołączył(a): So, 24 października 2009, 23:51

Postprzez JeryL Wt, 16 lutego 2010, 19:13

Co do pigmentów (kolorów) uzywanych we fresku można wspomniec że byly to najczęściej pigmenty ziemne a więc pełna skala pigmentów żelazowych jak hematyty i ochry dające przegląd tonów od bladych żółcieni do głębokich czerwieni ,zieleń stanowił roztarty na proszek malachit ,a błękit głeboko niebieski minerał lapis lazuli którego odpowiednikiem jest dzisiejsza ultramaryna.,biel stanowilo czyste wapno w czasach Giotta freski malowane na mokrym tynku tzw al. fresco (pigmenty rozrobione tylko wodą wapienną wmalowywano w gładki mokry tynk) kończono często na sucho al secco (na sucho) temperą jajkową lub kazeinową np co pozwalało nasycić miejscami mocno wybielony schnącym wapiennym podożem efekt fresku.
JeryL