Wielka odaliska Jean-Auguste-Dominique'a Ingres'a z 1814

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 12 gości

Postprzez muszka111 Wt, 13 kwietnia 2010, 01:56

Indygo napisał(a): Obojętny wyraz oczu kontrastuje z wydłużoną miednicą i sugeruje jednoznacznie rolę jaką spełniała w haremie, sprowadzając ją wyłącznie do zaspokajania potrzeb seksualnych sułtana.


ALE CUDNYCH rzeczy się jeszcze uczę....super....brawo Indygo :!: :!: :!:
Obojętny wyraz oczu i wydłużona miednica sugeruje jednoznacznie rolę zaspakajania potrzeb seksualnych.... :shock: :D :o
Avatar użytkownika
muszka111
3.
1...

3.
1...
 
Posty: 1832
Dołączył(a): Cz, 17 grudnia 2009, 03:13

Postprzez oldmalarz Wt, 13 kwietnia 2010, 02:17

Obraz olejny Jean-Auguste-Dominique'a Ingres'a z 1814, obecnie jest wystawiony w Luwrze o ile dobrze pamietam w skrzydle denon..
W.1819 Bezpośrednio po wystawieniu, dzieło zostało przenikliwie skrytykowane za dobór tematu...
(postacią przedstawioną na obrazie jest płeć słaba spośród haremu) i przez wydłużone , nierealistyczne proporcje jej ciała. Współcześni Ingres'owi twórcy uznali jego dzieło zerwanie z klasycyzmem na Kozysc romantyzmu tudzież fascynacji Bliskim Wschodem.Obraz powstał na zamówienie Karoliny Murat, siostry Napoleona Bonapartego tudzież królowej Neapolu. Tworząc postać leżącej, zwracającej się ku widzowi odaliski, Ingres inspirował się postaciami spośród leżących aktów Giorgiona (Śpiąca Wenus) tudzież Tycjana (Wenus spośród Urbino). Z kolei prawdopodobną inspiracją na kwestia namalowania kobiety w środku pozycji odwróconej, zwracającej ku widzowi zaledwie twarz, był pochodzący spośród 1809 Portret niewiasta Récamier Davida. Wreszcie specjalnie zaburzone proporcje ciała (mała głowa, wydłużony lędźwiowy sektor kręgosłupa) zdradzają wpływ malarstwa manierystycznego Wielka odaliska stanowi połączenie klasycystycznej formy spośród tematyką bliską romantyzmowi, ponadto podczas gdy w środku przypadku późniejszych obrazów Ingres'a o tematyce orientalnej (jak Łaźnia turecka . Przedstawiona na obrazie ciemnowłosa płeć słaba spośród haremu leży na pościeli szerokiego, ozdobnego łoża spośród ciemnoniebieską kotarą. Jest naga, posiada zaledwie ozdobne okrycie głowy tudzież biżuterię na prawej ręce. W tej samej ręce trzyma samotny w środku dół paleta spośród pawich piór. Postać leży na lewym boku, zakładając jedną nogę na drugą. Twarzą zwraca się w środku kierunku widza.Analizy anatomiczne Wielkiej odaliski wykazały, że postać przedstawiona na obrazie posiada co najmniej duet bądź trzy kręgi więcej, niż powinna. W momencie wystawienia obrazu krytycy uznali ów wydarzenie w środku dowód niedostatecznej znajomości anatomii człowieka dzięki malarzowi. Dokładne rozpatrywanie dzieła pozwoliło przecież stwierdzić, że dysproporcje ciała modelki zostały przez Ingres'a wprowadzone celowo.Jest wielce prawdopodobne że takie szczegóły zostały mu nakazane pzrez zleceniodawczynie taki obraz mógłby byc swiadectwem upokarzenia np rywalki Karoliny Murat ..(bo obraz mógłby pzredsrtawiac kogos znanego Karolinie Murat. Kobieta przedstawiona na obrazie ułożona jest w niemożliwej do dokładnego powtórzenia w rzeczywistości pozycji (zbyt duża krzywizna kręgosłupa tudzież niezgodność miednicy). Również jej lewe ramię, na którym się wspiera, jest krótsze od momentu prawego. Z uwagi na tematykę dzieła, celowe wydłużenie miednicy kobiety może wiec sugerować jej rolę na dworze sułtana, jaka ograniczała się aż do spełniania jego potrzeb seksualnych. Wyeksponowanie zmysłowości namalowanej kobiety pozostaje w kontraście ze spokojnym, wręcz obojętnym wyrazem jej oczu, co może wyrażać odwrotność między jej ciałem a psychiką.Obraz 1819 pojawił się na Salonie. Zebrał w pełni negatywne opinie krytyków sztuki, którzy uznali dzieło w środku słowo buntu wbrew przyjętym kanonom malarskim. Skrytykowana została zarówno tematyka, jak i szablon dzieła, zwłaszcza nierealistyczne proporcje ciała postaci. Obraz uważany był w środku dzieło nieudane aż aż do końca lat 20. XIX wieku.
kompozycja zamknieta statyczna z elementami otwartymi, swiatłocien mocny o miekich konturach padajacy z poza obrazu zlewej strany na płąszczyznie poziomej..bliżej widza.. walor zróznicowany przestrzen malarska okreslona głeboką bardzo ciemną barwą ...dwa plany ..na pierwszym odaliskana drugim okreslony czernią dajacy wrazenie nieczytelnej i nieograniczonej głebi...faktura gładka jak pupa niemowlaka..(o ile sobie pzrypominam z 1997 roku) ..
gama harmoniczna kolorów z przewagą tonacji zimnej .lub razcej chłodnej
farby uzyte w obrazie..:.biel ołowiowa,zólcian neapolitanska,ugier złoty ziemia sienenska naturalna ziemia italijska naturalna, ugier ciemny, cynober,cynober chinski ziemia sienenska palona,brunat vandycka ,błekit pruski ,błekit mineralny(miesznina błekitu żelazowo-cyjanowego z błekitem kobaltowym,czerń z kosci..

osobiscie widziałem ten obraz jest przepiekny az zapiera dech w piersi..
Ostatnio edytowano Wt, 13 kwietnia 2010, 15:21 przez oldmalarz, łącznie edytowano 1 raz
oldmalarz
 

Postprzez Magdalena Sciezynska Wt, 13 kwietnia 2010, 11:10

jako admin muszę podziękować za takie piękne wypracowania skoro patrinho23 tego nie uczynił
:D
Avatar użytkownika
Magdalena Sciezynska
.
...
1.
2.
1..

.
...
1.
2.
1..
 
Posty: 5051
Dołączył(a): So, 24 października 2009, 23:51

Postprzez patrinho23 Wt, 13 kwietnia 2010, 17:02

w szkole bylem :P bardzo Ci dziekuje Old :) naprawde uratowales mi skore ;) Indygo dzieki takze za opsi :D napewno obie interpretacje uzyje w pracy ;) jestescie the best :)
patrinho23
 
Posty: 3
Dołączył(a): Pn, 12 kwietnia 2010, 20:36

Poprzednia strona