Witajcie! Do napisania tego tematu skłoniła mnie wypowiedź Zibeliusa, na temat zmian jakie zachodzą w wyniku wymieszania nieodpowiednich kolorów. Akurat w jego przypadku chodziło o farby akrylowe, ale nie ma to znaczenia, ponieważ to nie spoiwo jest tutaj przyczyną degradacji, a pigment. Oczywiście jest istotne w tym wypadku czy malujemy temperą, olejem czy akwarelą, ponieważ użyte medium w większym lub mniejszym stopniu chroni jeden pigment przed drugim (i oczywiście wpływem atmosfery). Chciałbym wiedzieć co o tym sądzicie i jakie są Wasze obserwacje i doświadczenia.
Pamiętam, w starych książkach o malarstwie, przestrzegano, że zły dobór farb, będzie skutkował zmianami, prędzej czy później. I tak podawano, że nie należy mieszać kadmów z pigmentami ołowiowymi, miedziowymi czy tymi z arsenem.
W świetle dzisiejszych badań jest w tym sporo nieprawdy. W podręcznikach do nauki malarstwa podano że:
Kadm żółty zmieszany z bielą ołowiową pociemnieje - jest to prawda tylko wtedy, gdy w pigmencie znajduje się duża ilość wolnej siarki (niedostatecznie oczyszczony pigment), która tworzy z ołowiem siarczan;
Cynober zmieszany z bielą ołowiową pociemnieje, jest wprost przeciwnie, to biel ołowiowa tworząca mydła, chroni cynober przed degradacją świetlną i atmosferyczną;
Cynober zmieszany z minią ołowiową jest najgorszej jakości, wg. Londyńskiej Narodowej Galerii, ta mieszanka jest stabilna i mniej ciemnieje niż sam cynober;
Pigmenty miedziowe, azuryt, malachit i zieleń grecka, patyna, zmieszane z pigmentami ołowiowymi i rtęciowymi jak cynober, ciemnieją; wg. badań tak nie jest, spotyka się bardzo często pomieszane te wszystkie pigmenty razem, bez zmian.
Prawdą jest natomiast, że np. błękit pruski i biel cynkowa połączone razem szarzeją.
Prawdą jest, że zieleń kobaltowa i biel ołowiowa wpływają niekorzystnie na siebie.
Częstą pojawiającą się informacją w podręcznikach technologi malarstwa, jest ta o strasznych zmianach jakie zachodzą gdy pomieszamy kraplak lub inny lak z pigmentami ziemnymi np. sieną. Przestrzega się również o mieszaniu umbry z jasnymi kolorami, asfaltu i brązu van Dycka. Kadm żółty ponoć ciemnieje gdy zmieszać go z ochrą żółtą. Jest takich przestróg cała masa, ale jak mają się one do rzeczywistości? Znacie przypadki takich zmian bądź słyszeliście?