Jakie pigmenty do ikony?

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 4 gości

Postprzez maja N, 19 stycznia 2014, 14:14

Zephyr, korzystam z greckich pigmentów, w większości naturalnych. Są lepsze niz te od Kremera, mają bardziej świetliste barwy i są o wiele lepiej zmielone. Kremerowskie musiałam ucierać na szkle, nie dawało się malować.
maja
 
Posty: 215
Dołączył(a): Pt, 17 stycznia 2014, 12:35

Postprzez Beata Śr, 22 stycznia 2014, 12:45

maja napisał(a):... korzystam z greckich pigmentów, w większości naturalnych. Są lepsze niz te od Kremera, mają bardziej świetliste barwy i są o wiele lepiej zmielone.


Czy te pigmenty dostępne są na naszym rynku?
Avatar użytkownika
Beata
.
...
2.
2...

.
...
2.
2...
 
Posty: 2474
Dołączył(a): Pt, 30 października 2009, 14:08

Postprzez maja Śr, 22 stycznia 2014, 13:11

Tak, oczywiście, tylko nie wiem, czy tu na forum można podać nazwę sklepu. :( Nie chcę, by zostało to odebrane jako reklama :(
maja
 
Posty: 215
Dołączył(a): Pt, 17 stycznia 2014, 12:35

Postprzez Tomchryst Śr, 5 lutego 2014, 20:00

Skoro wszyscy wymieniają pigmenty Kremera i nie jest to brane jako reklama, to podanie firmy produkującej pigmenty, których używasz też nie będzie reklamą. Każdy może sobie znaleźć sklep, w którym będą właśnie te pigmenty. Ja próbuję do dwóch lat znaleźć ochrę żółtą, i nie mogę. Przez to moje bohomazy mają twarze i ręce jak u murzyna, ciemne. I ja nie wiem , skąd macie ochrę żółtą , a chętnie bym się dowiedział. W pigmentach Kremera nie znalazłem tej "Farby". ;( ;(
Tomchryst
 
Posty: 14
Dołączył(a): Pn, 3 lutego 2014, 18:25

Postprzez maja Cz, 6 lutego 2014, 05:45

Korzystam z pigmentów greckiej firmy Vakouftsis Art Enterprises.
maja
 
Posty: 215
Dołączył(a): Pt, 17 stycznia 2014, 12:35

Postprzez maja Cz, 6 lutego 2014, 06:31

Tomchryst, to nie brak ochry żółtej sprawia, że Twoje prace są ciemne. " Zafiksowałeś" się na tą ochrę żółtą i na to, ze bez niej ikony będą ciemne i koniec, kropka. A to nie tak :) Spokojnie możesz używać ochry złotej czy ugru jasnego, albo możesz na tyle zmienić ogólną tonację pracy, ze ochra - żółta, złota, obojętne- nie będzie potrzebna. Tak, ja wiem, ochra to kluczowy kolor w ikonie. Ale niekiedy zupełnie dobrze można się bez niej obejść bez uszczerbku dla ikony :) Dysponując np : umbrą paloną, ochrą czerwoną, żółcienią kadmową ciemną i bielą ( dla mnie tytanową, ale niektórzy będą krzyczeć, że dla początkujących za mocna i coś w tym jest ) przy odrobinie cierpliwości przy mieszaniu w.w. pigmentów wykonasz całkiem niezłe oblicze z oliwkowym sankirem i ciepłymi rozjaśnieniami plus podrumienka plus bliki. Serio ! :)
maja
 
Posty: 215
Dołączył(a): Pt, 17 stycznia 2014, 12:35

Postprzez Tomchryst Cz, 6 lutego 2014, 21:01

Wierzę Ci, ale chciałem malować zgodnie z kanonem, 2/3 ochry żółtej i 1/3 naturalnej umbry zielonej. Mam taką książkę, " Malujemy ikony" Andre Fisch i Agnes Raynaud, i właśnie tam tak pisze. Mieszałem ochrę francuską z umbrą, ochrę złotą lub ugier żółty, alt to nie to. Będę próbował pewnie z innymi pigmentami, i może coś wyjdzie.
Tomchryst
 
Posty: 14
Dołączył(a): Pn, 3 lutego 2014, 18:25

Postprzez Beata Cz, 6 lutego 2014, 21:11

maja napisał(a):Tak, oczywiście, tylko nie wiem, czy tu na forum można podać nazwę sklepu. :( Nie chcę, by zostało to odebrane jako reklama :(


Nigdy nie było problemu jak wymienialiśmy się doświadczeniami i podawaliśmy nazwy firm czy sklepów gdzie udało nam się coś nabyć. Problem mógłby wystąpić gdyby ktoś zalogował się tylko po to aby reklamować własną firmę lub czerpał z tego jakieś korzyści ;)
Jeszcze raz dziękuję za namiar :-* Bardzo szybko odpowiedzieli na zapytanie i przysłali cennik. Już wiem na co się skuszę...czekam tylko na przypływ gotówki ;)

Tomchryst napisał(a):Skoro wszyscy wymieniają pigmenty Kremera i nie jest to brane jako reklama, to podanie firmy produkującej pigmenty, których używasz też nie będzie reklamą. Każdy może sobie znaleźć sklep, w którym będą właśnie te pigmenty. Ja próbuję do dwóch lat znaleźć ochrę żółtą, i nie mogę. Przez to moje bohomazy mają twarze i ręce jak u murzyna, ciemne. I ja nie wiem , skąd macie ochrę żółtą , a chętnie bym się dowiedział. W pigmentach Kremera nie znalazłem tej "Farby". ;( ;(


W przesłanym cenniku figuruje ochra żółta. Oferta firmy Edan
w cenach brutto za 5 dkg / 1 kg / 0,5 kg:
ochra żółta – 3,50 zł / 28,00 zł / 15,00 zł

Jestem amatorką i nie wiem czy jest niezbędna akurat ochra żółta. Sama mam w zestawie pigmentów (Kremer) ze Śląskiej Szkoły Ikonograficznej pigmenty żółte: Ugier francuski bardzo jasny, Ugier jasny złocisty, Ugier złoty i Ochrę złotą. Po ochrę złotą i ugier jasny złocisty sięgam najchętniej :) Wydaje mi się, ale jak wspominałam wcześniej laik jestem, że na Twoje ciemne twarze i ręce duży wpływ może mieć bardzo ciemny sankir z którego ciężko Ci wyjść do delikatnych rozjaśnień. Ładne "murzyńskie czekoladki" wychodzą przy zastosowaniu do sankiru umbr o odcieniu brązowym zupełnie inny odcień uzyskamy stosując jako podkład umbrę zieloną włoską i umbrę zielonkawą ciemną niemiecką. Są to pigmenty do podmalówki ciała proponowane przez wyżej wspomnianą szkołę. Mnie zachwyciły.
Avatar użytkownika
Beata
.
...
2.
2...

.
...
2.
2...
 
Posty: 2474
Dołączył(a): Pt, 30 października 2009, 14:08

Postprzez Beata Cz, 6 lutego 2014, 22:31

Tomchryst napisał(a):Wierzę Ci, ale chciałem malować zgodnie z kanonem, 2/3 ochry żółtej i 1/3 naturalnej umbry zielonej. Mam taką książkę, " Malujemy ikony" Andre Fisch i Agnes Raynaud, i właśnie tam tak pisze. Mieszałem ochrę francuską z umbrą, ochrę złotą lub ugier żółty, alt to nie to. Będę próbował pewnie z innymi pigmentami, i może coś wyjdzie.


Cały czas zastanawia mnie jakie właściwości ma ochra żółta? Czy nie jest bardziej kryjąca i przez zmieszanie z umbrą zieloną wpływa na rozjaśnienie. Może dlatego polecana jest w tej książce? :hmm: Transparentnym kolorem ciężko rozjaśnić za to laserunki pięknie wychodzą. Mam ugier złoty jasny włoski inaczej nazywany ochrą transparentną i tym ciężko się rozjaśnia a do laserunków czy zmiany tonu piękny.
Avatar użytkownika
Beata
.
...
2.
2...

.
...
2.
2...
 
Posty: 2474
Dołączył(a): Pt, 30 października 2009, 14:08

Postprzez Evagelia Cz, 6 lutego 2014, 22:34

Tomchryst napisał(a):ale chciałem malować zgodnie z kanonem, 2/3 ochry żółtej i 1/3 naturalnej umbry zielonej


:hmm: czy kiedykolwiek w ikonografii bylo cos takiego jak kanon dla pigmentow?? Ten przepis to zapewne po prostu propozycja jedna z wielu, byc moze odpowiadajaca tonem jakiejs wybranej szkole stylistycznej, ale z pewnoscia nie jedyna, bo ten sam odcien mozna uzyskac za pomoca roznych kombinacji pigmentow. Jesli mialoby sie doszukiwac w historii przepisow to od sankiru po bliki, pewniej kanonem byloby malowanie przy uzyciu czerni, bieli, ochry i glinki tylko, ale rozwiazania malarskie, jak pokazuje historia- w tym pigmenty ,zdaje sie byly zawsze kwestia w pewnym wymiarze otwarta dla malarzy i tu nie ma chyba czegos takiego jak kanon.. bo to w praktyce oznaczaloby, ze kazdy inny przepis jest nieprawidlowy i niedopuszczalny w ikonie, a zatem kazda ikona inaczej namalowana moze nawet heretyczna(!?). Smialo mozna eksperymentowac. Wlasciwie nie na proporcje powinno sie zwracac uwage tylko na barwe i odcien jaki pragnie sie uzyskac i bardziej intuicyjnie mieszac az do jej uzyskania. Przeciez najdrobniejsza ilosc pigmentu potrafi znaczaco zmienic cala barwe..dlatego te wszystkie proporcje to bardziej orientacyjnie nalezaloby traktowac. W ikonie barwa jest wazna, a droga do jej uzyskania chyba nie az tak bardzo. Choc byc moze sie myle : )
Maja dobrze pisze, nie potrzebnie sie tak uczepiles tego pigmentu : ) Swoja droga maju ja tez sie od poczatku uczepilam tej bieli tytanowej, faktycznie trudna i do niedawno mialam ciagly problem ze stopniowym rozjasnianiem ciala, ale w koncu jakos teraz zaczelam ja oswajac. chyba warto bo to najbardziej stabilna biel do ikon.. : )

Swoja droga to wikipedia podaje, ze w j. polskim funkcjonuje termin- ugier, ktory odnosi sie do ochry zoltej. Czyli wszystkie ugry to ochra zolta? tylko wypalana w roznych temp??? wie ktos cos o tym?
Avatar użytkownika
Evagelia
 
Posty: 1013
Dołączył(a): Cz, 29 października 2009, 21:40

Poprzednia stronaNastępna strona